Romengo és Lakatos Mónika, Vendég: Dresch Mihály
Nyíregyháza, Vidor Fesztivál, 2015.09.02. A Kossuth-téren, a Római Katolikus templom előtt felállított színpadon játszott a közönségnek, és okozott felejthetetlen, bámulatosan hangulatos estét a Romengo együttes, és énekes nőjük: Lakatos Mónika.
A blogger megjegyzése a Romengo és Lakatos Mónika fellépése kapcsán, így másnap kora délután. "Mikor megláttam a színpadon bazseváló zenekart, azt hittem szarrá unom magamat, készítek egy-két fotót, majd végig unom az egészet. Rockker vagyok, de tökömtől az agyamig minden tele lett vérrel, amikor elkezdtem élvezni a zenét. Amatőr fotósként az első sorokban álltam, a hátam mögött semmi, csak hat méter üresség, és a színpad előtt, aranyos kis roma gyerekek ropták a táncot, de nagyon kevesen, majd a zenekar invitálni kezdte a végefelé a közönséget közös táncra. A kényelem dominált az ülők között, de akiben volt roma vér és kultúra, az mind előre jött, s lett egy fergeteges buli a végére. Basszus kulcs, nem is rossz a romákkal szórakozni, van a pucájukban vér, és igaz hitű, kitartó nemzetség, nagyszerű egységet alkotnak. Ha láthattad volna azt, amit én, ott volt a zenei érzék, a tánc, az átélt tánc, és Guszti sem kapott kimenőt ugyan a zenekartól, de otthagyta szónélkül a színpadot és lelépett a közönség közzé kicsit bulizni, úgy kellett visszacsalogatni, nem nagyon akaródzott neki, csak amikor már belátta, kicsit gázos a szituáció, miképpen ma este Ő is szolgáltatja a zenét, szükség van rá is a színpadon. Ja, és koncert befejeztével kiültek az emberek közzé beszélgetni, Lakatos Mónikának pedig külön bemutatta tánctudását egy kisfiú, hagyományosan tapsolásra, csettintésekre, nem megfeledkezve a hangszálak kísérő dallam-hangjairól. Mindent egybe vetve, tök jó volt, bassza meg a magyar kultúrát részben, mert ennek összességében, vagyis ennek a zenének, régire visszatekintő hagyománya van, igazi ősnépi. Sok sikert nekik, de igazán. Mostmár ők is hallhatatlanok, vagyis a kultúrájuk a számomra, de azért mellette a rock is örök és hallhatatlan."-blogger

A Romengo együttes magyarországi oláh-cigány zenét játszik. A tagok nagyrésze ezt a muzsikát anyanyelveként sajátította el. Így hagyományos alapokon, a létező cigány népdalok mellett saját számokkal és hangzásvilággal érkezik a magyarországi színpadokra a zenekar, azok után, hogy 2006 óta Európa számos országában igyekezett Magyarország jó hírét vinni. Hagyományos cigányzenét játszanak érzelemmel és mégis nagy frissességgel, dinamizmussal. Muzsikájukat a hagyományok tisztelete és a megújulás jellemzi. Az oláh cigánykultúra zenei
örökségéből táplálkozó zenekartagok egyikét-másikát ismerhetjük az Ando Dromból, a Romano Dromból, a Rajkó együttesekből vagy Palya Bea koncertjeiről. Repertoárjukban nem csak a családi körben tanult, gyűjtött, hanem saját szerzemények is szerepelnek. Vitathatatlan, hogy a Romengót elsősorban a vezető énekesnő, Lakatos Mónika teszi egyedivé. A klasszikus roma szépség tengernyi hajával sajátos éke az együttesnek, ugyanakkor zenei alapköve is annak tiszta, telt hangjával.


A Romengo a hazai roma folk egyik legrangosabb, magyarországi oláhcigány zenét játszó együttese. A
tagok nagy része ezt a muzsikát anyanyelveként sajátította el. Így hagyományos alapokon, a létező cigány népdalok mellett saját számokkal és hangzásvilággal érkezik a magyar színpadokra a zenekar, azok után, hogy 2004 óta Európa számos országában igyekezett Magyarország jó hírét vinni. A „Kétháné” és „Nagyecsed-Budapest” albumuk is a World Music Charts Europe Világzenei Toplista top 10-es listáján szerepelt.

Forrás anyag: http://zene.hu/20120313_roma_muveszeti_fesztival_
az_a38_hajon

Az együttes tagjai:
Lakatos Mónika – énekes
Rostás “Mazsi” Mihály – énekes, gitáros, szájbőgő
Lakatos “Guszti” János- kanna, tánc, szájbőgő
Kovács Misi – hegedűs
Novák Csaba- nagybőgő
A zenekartagok egyikét másikát ismerhetjük a felsorolt együttesekből.Pl: Palya Bea,Ando Drom,Romano Drom,Rajkó együttesekből.
További 26 kép megtekinthető a Romengo és Lakatos Mónika együttesről, a bejegyzés alatti és további bejegyzések gombra kattintva!
Romengo együttes az Oláh cigányok zenéjének megőrzője és megújítója



Blaha Lujza szavai a cigányzenészekhez
„Ti, akik annyi mosolyt varázsoltatok az ajkakra, annyi könnyet fakasztottatok a szemekben;

Ti méltán megérdemlitek, hogy írásban és képben megörökítsenek benneteket, és kedveseinek legszebb emlékei között őrizzen meg a magyar.”
Forrás anyag: http://www.cigany-zene.hu/2010/07/romengo-egyuttes-az-olah-ciganyok-zenejenek-megorzoje-es-megujitoja/
Az oláh cigányok zenéje és táncai
Az oláhcigány narratív hagyományok jellegzetességei. A cigány nyelv mint a közösségi értékrend hordozója: a hétköznapi és a rituális beszéd különbsége; a formális-rituális


Az oláhcigány népzene két műfaja ismert (’lassú’ vagy ’asztali’ dal loki / meszalyaki gyili és ’tánc-’ vagy ’ugrós dal’ khelimaszki / xuttyadi gyili) és jellemzői (népköltészeti jellemzőkkel); történeti változása egy cigány közösség zenéjének tükrében válnak változatossá az oláh cigányok táncai közt.
Az etnikus zenekultúra kialakulása


kisvárosi/falusi hagyományőrzés.
Új populáris műfajok: színpadi folklór populáris elemekkel, cigány báli zene, roma rap (Fekete Vonat), magyar pop zene roma elemekkel (Romantic). Az új műfajok felhasználása a cigány közösségi eseményeken: a cigány bálok (családi és kisebbségi önkormányzati rendezvények) mint új közösségi szórakozási formák, valamint a kisegyházak roma zenéje.
A cigányság tánckultúrája












művészetek megalkotása, és a mindennapokba való beemelése igazi, csodás emberi teljesítmény. A cigányság egyes csoportjai nem szakadtak el olyan formában ettől a művészet -központúságtól, mint a mai modern ember. A mese, tánc és zene fonja őket harmonikus egységbe, s kölcsönöz egy olyan többletet, amit a huszadik század modern embere igazából csak irigyelni tud. A cigányok táncai közül az egyik legősibb, a botoló -, ami a régi pásztorok világát eleveníti fel. Magyarországon csupán a cigányság táncolja ezt a maga természetességében. A hazánkban élő cigányoknak két jellegzetes tánca van, a "cigánytánc" és a "botoló" (botos)tánc. A cigánytánc az oláh cigányok tánca, táncolhatja férfi egyedül, vagy 2 férfi nővel. Az egyes (szóló) táncnál a férfi a látványos virtuozitásra törekszik, pl. felugrik a levegőbe és kétszer összeüti a bokáját, vagy tánc közben "fúrót" csinál, "borotválkozik", "mosdik", stb. Páros táncnál - ahol a nő szemközt áll a férfival - már nem csupán a látványosság a fő cél. E táncban a nő arra törekszik, hogy "becsapja" a férfit, ami akkor történik meg, ha a férfi háta mögé tud kerülni, tehát kiforog, átbújik a hóna alatt, vagy oldalt elugrik. Ez szerelmi tánc is egyben, hiszen tele van érzelemmel. Természetesen a férfi ezt mindenképpen meg akarja akadályozni. Egymáshoz nem érhetnek, pl. a férfi nem foghatja meg a nőt. Tánc közben a nő szinte simán lépeget, karját kissé oldalt kitárja és ujjaival csettintget. Míg a férfi a tánc ütemének megfelelően a levegőbeugrik, tenyerével megüti lába szárát, leguggol. A botostáncokat az oláh cigányokon kívül magyar cigányok és teknővájó cigányok is táncolnak. Ezt a magyar pásztorok is ismerik, csak kevesebb figurával, mint a cigányok. Különbség még az is, hogy a magyar pásztor jobbára az ujjai között forgatja a botot, míg a cigánytáncos marokra fogja. Botolótáncot táncolhatja férfi egyedül, két férfi, férfi nővel és a nőnek soha nincs bot a kezében. A "botostánc" kifejezés csak összefoglaló és általános gyűjtő megjelölés, mert táncolnak bottal, ásóval, vasvillával, seprővel, napraforgószárral, sőt késekkel is. A teknővájó cigányok fejszékkel és bárdokkal táncolják. A botolónak - a cigányság körében - két típusát különböztetjük meg. A nővel járt páros formát és a férfival táncolt "küzdő" formát. Ez a "tánctípus" valamikor valójában a férfiak egymás közötti vetélkedésének volt a kifejezése. Az idők során ez a harcos vetélkedés a közösségi elsőségért vagy a nő elismeréséért - tánccá alakult, szelídült. A táncoló férfi a küzdő és forgató, vágó, ütő mozdulatokat végzi a nő körül. A botoló dallamok szövege is azt bizonyítja, hogy ősi eredetű, kultikus tánccal állunk szemben.
Forrás anyag: http://uccualapitvany.hu/wp-content/uploads/2014/06/Cig%C3%A1ny-szok%C3%A1svil%C3%A1g.pdf
